torsdag 4. november 2010

Oppdatering

Nå er det lenge siden jeg har blogget, og mye som har skjedd her på Solborg! Tenker jeg starter med ei kjapp oppdatering av første uka etter en herlig høstferie hjemme og på hytta i Åre.
Den første uka etter ferien har vi brukt mye av tiden på skolen til å reflektere og vurdere turen til Etiopia. Vi har blant annet skrevet inn flere evalueringsskjema, snakket om ulike episoder som oppstod på turen og hvordan vi kan lære noe av det. Tema som gikk igjen var gjerne turen på markedet i Bahir Dar, hvor vi ble sett på nesten som “horer” eller “FHM-jenter” fordi vi brukte shorts og singlet. Det å vise knær og skuldre oppfattes som å være svært lettkledd for dem, og kan for eksempel sammenlignes med å gå i bikini i Trondheim sentrum en sen høstkveld. Men vi opplevde også mye positivt, som den nærkontakten vi fikk med befolkninga i Lalibela, på fjelltur og møtet med jentene i Awassa.

Underveis på turen fikk alle på GV Connection og Fotball i oppgave å filme et spesifikt tema eller et sted. Jeg og Christina valgte da å filme den vakre naturen i Bahir Dar, hvor vi besøkte fossefallet Blå Nilen, innsjøen Lake Tana og et besøk av klosterkirke på ei tropisk øy. Ut av det har vi lagd en fantastisk film, men som dessverre ikke er heelt ferdig redigert ennå, i tillegg skal jeg skrive om fjellturen i Lalibela.
Men mest spennende av alt den uka var selvfølgelig min fantastiske 19-årsdag på fredag den 22.! Det er litt spesielt å være bursdagssang på FHS, så jeg fikk både bursdagssang av hele skolen under morgensamlinga og flere dusin klemmer! Selve feiringa foregikk dagen etter, sammen med Ingunn som er en dag yngre enn meg. Fikk også noen kjekke gaver, og penger som kommer godt med!

Joda, bursdag og refleksjoner er gøy det, men det som kanskje satte mest inntrykk på meg var lørdagsseminaret med Hans Inge Fagervik. Han var en kjent musiker på 90-tallet, og jobber i dag med å holde foredrag, blant annet det som vi så på og heter “Rock mot rus”, og arbeider for Marita Stiftelsen.
Neste uke, altså den som nettopp var, var kanskje likevel kanskje av det enda bedre slaget. Jeg og ei som venninne/klassekamerat fra GV United (fotball)  som heter Nathalia har mast ei stund om å få flytte sammen. Det hadde seg slik at hun også ønsket seg en ny romkamerat av diverse grunner. Så etter mye om og men fikk vi endelig flyttet sammen på tirsdag den 26. oktober. Jeg har da flyttet til et annet bygg som heter “ Nordborg” og rommet ligger i 3. etasje. Synes at det er veldig kjekt å bo med Nathalia, den herlige Bergenske dialekta og gladhumoren smitter fort over, og jeg føler at gangen  er mye mer.. sosial ..om vi kan kalle den det, enn hva Vestborg er. Nedturen er dog at jeg har fått en ny fellesvaskoppgave; å vaske kjøkkenet. Det innebærer tømming av seks søppelbøtter og vasking av diverse utstyr som overskitne benker, mikro og ovn. Ikke akkurat en “delikat” jobb, sammenlignet med min tidligere oppgave som var vasking av pulter i auditoriet.

Resten av uka var ganske hektisk, da vi forberedte elevkvelden “Etiopi..Jaha!” som inneholdt både dans, sketsjer, sang og filmer. Vi arrangerte selvfølgelig også Halloween-party på skolen, men diverse sykdom satte dessverre en stopper for at mine bedårende englevinger ble brukt.
Bowling, BARK (Barnas Røde Kors), fjelltur i Rennesøy og “God Kveld Solborg” er noen meget interessante stikkord for den nåværende og tredje uka etter høstferien, men nå har jeg så utrolig verk i fingrene etter alle de 619 ordene jeg har skrevet, at det får være med det. Håper dette var en grei oppdatering, har som mål å bli like flink til å blogge nå som jeg var før høstferien, men vi får se. I’m a busy woman.

Sigrid

2 kommentarer:

  1. Ååå, så artig å les om det du oppleve :D Artig at du har flytta inn på nytt rom da! Glede mæ sånn til jula no, bli herlig å treff dæ igjen :D

    SvarSlett
  2. Ja, va veldig heldig med ny romkamerat! Glede mæ masse til jul, blir koselig å møte alle sammen igjen <3

    SvarSlett