torsdag 23. september 2010

Klar for backpacking

Nå er det kun 1 døgn og 6 timer til avreise, og pakkingen har startet for fullt! Alt av klær, sko, toalettsaker og andre duppedarier skal pakkes, eller bedre beskrevet, stappes ned i en 60 liters sekk. Jente, som jeg er, synes jeg at dette er en ganske stor utfordring! Det med å pakke minimalistisk er ikke helt min stil... Men backpacking skal det være, og da får man begrense seg til en sekk eller to. Jeg har, tross den minimale plassen, kjøpt inn en hel del utstyr til turen, og alt i "reiseformat"; enten det er shampo, hårbørste eller håndduk (også i mikrofiber som tørker raskt, snakk om 2-i-1!). I tillegg har jeg skaffet meg en lakenpose som kan være grei å ha hvis vi havner på et litt shabby hotell, universal adapter, bio-tex (også det i reiseformat!), magebelte og en caps i ordentlig, grønn safaristyle! Snakker vi forberedt her?! Som en del av bursdagsgaven fra mamma skal jeg også kjøpe meg en dagstursekk i 25-30 liter. Den sekken jeg har nå er alt for liten, og en tursekk er jo alltid grei å ha.

Lørdag morgen er det avreise fra skola klokka 05.00. Vi skal da ta fly fra Sola til Amsterdam, og videre til Addis Abeba i Etiopia. Vi kommer til å mellomlande i Sudan, så vi får med oss et ekstra afrikansk land i slengen. I løpet av de to ukene i Etiopia skal vi blant annet innom en kristen by kalt Lalibela. Her er det bygd veldig spesielle steinkirker ned i jorda, og mange etiopiske prester holder til her. Vi kommer også til å dra til Bahir Dar hvor vi får se Blå Nilen, et av Afrikas største fossefall, og padle i Lake Tana,. Egentlig synes jeg at vi har fått vite veldig lite om selve reisa vår og hvor vi skal, og ved den lille informasjonen vi har fått er det en hovedregel; det vi gjør kommer aldri til å gå som planlagt, planene vil endre seg underveis. Dette er det flere grunner til, blant dem at lærerne våre har planlagt reisen ved hjelp av folk i Etiopia, noe som lett kan føre med seg misforståelser, og ikke minst at synet på tid er annerledes i  Afrika. Vi i vesten følger klokkeslettet på liv og død, tida går jo, det er noe vi mister, mens i afrikanske land vil de ofte ta seg bedre tid og tenke positivt, for tid er jo også noe vi får. Dette kan blant annet føre til at bussturen som skulle/ble sagt at tok 12 timer, plutselig tar ett døgn. Men vi får se, det blir nok et spennende kulturmøte, og med stor sannsynlighet får vi et litt annet syn på verden og måten vi lever på. Også må jeg bare få med her at vi skal ri på muldyr! Gøy, gøy, gøy!

Her er noen bilder av plassene vi skal til i Etiopia:


Addis Abeba, hovedstaden.

Kirke i Lalibela

Blå Nilen i Bahir Dar. Utløp fra Lake Tana.

Er kjempespent på hvordan turen kommer til å bli nå! Avreise nærmer seg med stormskritt, og det samme gjør reisegleda mi!

Ps: Vil bare hinte litt til dere som leser om at jeg har veeeldig lyst på post! Du skjønner, her på skola er det slik at all post blir lest opp etter middag, og det er da en stor glede i hverdagen å få et brev eller en pakke i posten! Så har du lyst, har du lov. :)


Sigrid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar