fredag 3. september 2010

De første skoledagene!

Onsdag morgen, og første skoledag, dro en hel gjeng til IKEA for å handle inn esker, pynt og matbokser til rommet. Jeg og Katrine kjøpte oss ei brun gulvmatte for å dekke det rosa gulvet på rommet, i tillegg til et dusjforheng og skohylle. Vi har veldig liten skapplass på rommet (kun tre hyller + to skap for å henge opp klær), så vi vurderte å kjøpe ei hylle i tillegg, men slo fra oss ideen etter hvert. Rommet ble likevel riktig så fint, og litt mer personlig.

Skolen startet klokka seks (om ettermiddagen) med et velkomstmøte i foredragssalen, der alle lærere med sine klasser ble presentert. Etterpå samlet vår klasse, Global Village, seg på klasserommet og ble litt bedre kjent med hverandre, før vi avsluttet dagen med samling i stua hvor vi sang og hadde quiz. Etter dette var jeg så utrolig sliten etter dagen, som var fylt med masse nye inntrykk og nye mennesker, at det ble en tidlig kveld på meg.

I dag, torsdag, fikk jeg vite at jeg hadde kjøkkentjeneste hvor jeg og syv andre har som oppgave å rydde av og vaske etter måltidene, i tillegg til å dekke på og servere middag i en uke. Selv om det er ganske mye å gjøre, så er det kjekt å bli kjent med de andre "kjøkkenassistente" og rett og slett bli ferdig med denne fellesoppgaven.

Etter frokost hadde vi igjen den tradisjonelle morgensamlingen, hvor resten av personalet, dagens bursdagsbarn og ukas sang ble presentert. Etterpå hadde hele skolen på 154 elever "bli-kjent-leker", hvor vi både smygte oss gjennom rockeringer, sang og ble bært på en slags "menneskeskapt vannseng" hvor vi alle fikk kjenne og ta på hverandre (altså, vi løftet hverandre fra en ende til en annen). Vi ble altså ganske godt kjent med hverandre på gruppa etter hvert.

Globale Village drar til Etiopia om tre uker, og begynte derfor allerede i dag med en kjapp presentasjon av turen og hva som venter oss i Etiopa. Vi skal ta fly fra Stavanger til Amsterdam, og så videre til Addis Abeba, hovedstaden i Etiopa. Der kommer vi til å bruke noen dager, før vi beveger oss videre rundt i landet. Vi kommer til å bevege oss mye opp og ned i terrenget, og det høyeste fjellområdet vi drar på er fra ca 3000 til 4000 meter over havet (sør i Etiopa). Vi kommer også til å få bade i en innsjø som ligger lenger nord i Etiopia, og her skal det visst være både flodhester og andre rariteter, så det blir spennende. Etiopia er nok likevel ikke et land man drar på safari til, og skiller seg ut i Afrika på grunn av den godt bevarte kulturen og nasjonsfølelsen til folket. Så dette blir spennende, og jeg gleder meg veldig.






















Jeg, Inga, Ruth-Sofie, Karina og romkameraten min, Katrine, var også en liten tur på Kiwi. Det var Aha-konsert i Stavanger i kveld, så vi fikk med oss noen av låtene mens vi gikk. Etterpå avsluttet vi kvelden med et koselig "te-party" på Vestborg, internatet jeg bor på. En koselig avslutning på kvelden!

Sigrid

2 kommentarer:

  1. Høres ut som om du har det topp og sosialt og gøy. Og mange spennende ting som venter. Vi er i Åre, fikser litt på huset, slapper av og skal opp i fjellet enten på sykkel eller bare føtter. Ok vær, ikke varmt. God tur til Preikestolen i morgen!

    SvarSlett
  2. Dette høres bra ut Sigrid:)Mange flotte folk, og artige ting du fortæll om. Fordel med liten hybel e at det bli lite å hold orden på, og lite å vask. Det gir god tid tel å vær opptatt med andre teng. Har alltid angra på at æ ikkje tok et år på folkehøgskole da æ va "ung". Lurt valg av dæ. Artig å hør om alt du e med på. Klæm fra tante Sissel

    SvarSlett